A Gasztro Akrobata

Food is my best friend.

Kerek kalács

2014. augusztus 07. 06:00 - vnoemi

 

IMG_0988.JPG

Ebben a bejegyzésben visszatérünk a kelt tészták varázsos világába... Nem mondom, hogy hétköznap este hazaesve nekiállok kalácsot sütni, de egy hétvégi délután pont megfelelő időpont arra, hogy ilyen szépségeket (ami még finom is) alkothassunk. Sokan - mint például az anyukám is - távol tartják magukat a kelt tészta készítésétől, mert túl bonyolultnak hiszik, de ez nincs így, és mindenkit arra buzdítok, hogy próbálja meg, és meglátja, hogy sokkal egyszerűbb mint gondolnák. 

Ha tetszik nektek a gasztro akrobatika, kövessetek minket a facebookon!

Hozzávalók:

  • 60 dkg finomliszt
  • csipet só
  • 3 ek. + 1 kk. cukor
  • 1 egész tojás
  • 1 tojás sárgája
  • 3 dl tej
  • 2 dkg élesztő
  • 6 dkg vaj (megolvasztva)
  • 1 tojás a kenéshez
Ahogy azt már a hamburgerzsömlés posztban is említettem, érdemes mindig az élesztő felfuttatásával kezdeni, hogy még azelőtt kiderüljön, hogy nincs rendben valami, mintha erre csak akkor döbbennénk rá, amikor már az egész tésztát összeállítottuk. A tejből elveszünk 1 dl-t, meglangyosítjuk és belerakunk 1 kk. cukrot. Amikor elkevertük, akkor belemorzsáljuk az élesztőt, és félretesszük. Ha 10-15 perc múlva látjuk, hogy felhabosodott, és megemelkedett, akkor kezdhetjük a tészta összeállítását.
IMG_0967_a.jpg
A lisztet tálba szitáljuk, hozzáadjuk a sót, a 3 evőkanál. cukrot, és elkeverjük. Utána mehet bele az egész tojás és a tojássárgája,
IMG_0965_a.jpg
majd a maradék tej és az élesztős folyadék. Elkezdjük gyúrni és amikor már szépen összeállt, hozzáadjuk a megolvasztott vajat. Először elég trutymákosnak tűnik az egész, de kitartóan gyúrjuk és szépen fel fogja venni a tészta a zsiradékot. Amikor ez megtörtént, kivesszük és gyúródeszkán folytatjuk kitartóan a gyúrást. Körülbelül. tíz perc alatt összeáll. Lágy de rugalmas tésztás kell kapnunk.
IMG_0970_a.jpg
Tálba (akinek van kelesztőbe) tesszük, és vagy a tál fedelével, vagy fóliával lezárjuk. Nem huzatos helyre rakjuk, (én, noha nem volt rossz tészta, a sarokba szoktam állítani...) és valami mással töltjük el a rendelkezésünkre álló körülbelül egy órát. Amikor a tészta a duplájára kelt, akkor lisztezett deszkára borítjuk és finoman átgyúrjuk. 
Mivel most kerek kalácsot szerettem volna készíteni, hatfelé osztottam a tésztát. (Amikor előtör a pontos énem, akkor le is szoktam mérni, de lehet szemre is csinálni.)
IMG_0975_a.jpg
Vékony rudakat sodortam belőle és át-át vezettem őket egymáson (lásd a mellékelt képek).
IMG_0976_a.jpg
Mind a négy szár esetén a maradék három rudat simán összefontam,
IMG_0977_a.jpg
és a közepe alá hajtottam, majd egy sütőpapírral kibélelt kapcsos tortaforma közepére helyeztem,
IMG_0980_a.jpg
Fóliával óvatosan lefedtem és hagytam megint kelni (kb. 1/2 órát). Ekkorra eljött az ideje a sütő bemelegítésének is (170ºC). Amikor újra megkelt a tésztánk, a felvert tojással - egy szilikonecset segítségével - megkenjük, és betoljuk a sütőbe, ahol én rá szoktam kapcsolni a légkeverést. Körülbelül harminc perc után, vagy ha előbb nagyon pirulna, alufóliával letakarjuk, és negyven perc után, ha kész (beleszúrt hurkapálcika tisztán jön ki és szép pirult a teteje), kivesszük. Pihentetjük egy kicsit a formában, majd a kapcsos részt lepattintva egy rácson hagyjuk kihűlni.
IMG_0987_a.jpg
Jó étvágyat!
Gasztro Akrobata Noémi
komment
süti beállítások módosítása