A Gasztro Akrobata

Food is my best friend.

Bagel - otthon készítve

2014. szeptember 09. 06:52 - Mamabella

Mindig nagy híve voltam a házi süteménykészítésnek, igazán jó kelt tésztát anyósomtól tanultam meg készíteni. Először csak kalácsot, kuglófot, kakaós csigát csináltam, aztán elkezdtem különféle kenyérfélékkel próbálkozni. Nagyon zavart, hogy a bolti péksütemények már másnap szárazak voltak, nem beszélve a bennük lévő számtalan adalékanyagról.

 Ha tetszik nektek a gasztro akrobatika, kövessetek minket a facebookon!

A bagellel még a 90-es években Amerikában ismerkedtem meg, ma már egyre több helyen lehet vele találkozni Budapesten is, de nem boszorkányság otthon elkészíteni. A bagel jellegzetes textúráját a sütés előtti cukros vízben való főzéstől nyeri el.

Az igazán jó kenyér lelke természetesen a liszt, mert azt tudni kell, hogy sima lisztből nem fog szépre sikerülni az alacsony sikér tartalma miatt. Lehet kapni többféle kenyérlisztet (BL 80) vagy lehet házilag is keverni a sima lisztet búza vagy zabkorpával, zabliszttel vagy graham liszttel, esetleg tovább ízesíteni magfélékkel. Én attól függően szoktam variálni, hogy mi van a spájzban, vagy hogy milyen az aznapi hangulatom.

Az alábbi recept egy nagyon jól bevált családi kedvenc, ideális szendvics alap. Akkor állok neki, amikor amúgy is otthon vagyok, így a tésztának van ideje kelni, sülni. Az egész folyamat a tészta összeállításától a kisülésig 1,5-2 órát vesz igénybe.

DSC_0007.jpg

Hozzávalók (családi mennyiség, lehet nyugodtan felezni):

  • 1 kg kenyérliszt (BL 80)
  • 20 dkg zabliszt
  • 10 dkg zabkorpa
  • 3-4 evőkanál lenmag, szezámmag, napraforgómag a szóráshoz
  • 1 kocka (5 dkg) friss élesztő
  • 1-1,5 dl oliva olaj
  • kb. 1 l langymeleg víz
  • 2-3 evőkanál só
  • 1 evőkanál cukor a tésztába (az élesztőnek van rá szüksége)
  • 4 l víz a bagelek előfőzéséhez
  • 2-3 evőkanál cukor a főzővízbe

 Elkészítése:

A liszteket, zabkorpát, sót, 1 evőkanál cukrot, az olivaolajat a dagasztógépbe teszem, belemorzsolom az élesztőt és alacsony fordulatszámon el kezdem keverni, lassan adagolva hozzá a vizet. Figyelni kell mennyi vizet vesz fel a tészta. Amikor összeállt a keverék, nagyobb fordulatszámon elkezdem dagasztani, míg hólyagos nem lesz és rugalmas, sima tapintású tésztát nem kapok, ami elválik az edény falától. (Géppel dagasztva ez 6-7 percet vesz igénybe, de természetesen lehet kézzel is dagasztani, úgy kicsit fáradságosabb, de garantáltan élvezetesebb a feladat) Viszonylag lágyabb tésztát szoktam készíteni, mert egyszerűbb hozzáadni kevés lisztet, mint az esetleg kemény tésztát felvizezni. Amikor kész, lisztezett deszkán kicsit átgyúrom - csak hogy érezzem a tésztát, és lisztezett formába helyezve legalább 40 percig, duplájára kelesztem. (Elektromos sütő kelesztő fokozat 35°-40°C)

Amikor megkelt, lisztezett deszkán átgyúrom és 10 dkg-os darabokat vágok belőle. (Le szoktam mérni a konyhai mérlegen, mert így biztos egyforma méretűek lesznek a kész bagelek.) A kis bucikat meggömbölygetem, majd a gyúródeszkára fektetve a közepébe az ujjammal egy lukat nyomok, és az ujjam körül (de a deszkáról fel nem véve) megpörgetem, hogy elnyerje jellegzetes bagel formáját.

IMG_1578.jpg

Forrásban lévő cukrozott vízbe teszem a bageleket, először az alsó felével, majd megfordítom és 30-30 másodpercig főzöm mindkét oldalán. Edény átmérőjétől függően 4-5 bagelt teszek bele egyszerre, mert nagyot nőnek a vízben. Szűrőkanállal kiemelem, sütőpapírral bélelt tepsire teszem úgy, hogy ne érjenek össze, mert sülés közben is nőnek - ízlés szerint megszórom a magokkal és légkeveréssel (így egyszerre több tepsi is mehet a sütőbe) 205°-210°C-fokon addig sütöm, amíg aranybarna nem lesz, kb. 25-30 percig. A kenyérféléknek nagyot jót tesz a gőzös sütés, ami azt jelenti, hogy a sütő aljába teszek egy tepsit vízzel, ettől lesz ropogós a bagel héja.

fotó (1).JPG

Ebből a mennyiségből kb. 20 darab lesz, az első darabok azon melegében elfogynak. Krémsajttal, friss vajjal, házi dzsemmel verhetetlen. Kihűlés után egy része mindig a fagyasztóba megy, így pillanatok alatt lehet reggel friss péksüteményt varázsolni.

Tessék bátran kipróbálni!

Mamabella

komment
süti beállítások módosítása